понедельник, 11 ноября 2013 г.

Тема. Г.К.Андерсен. «Снігова королева». Перешкоди на шляху Герди до Кая, її помічники.

ТемаГ.К.Андерсен. «Снігова королева». Перешкоди на шляху Герди до Кая, її помічники.
Мета:  
Навчальна:
допомогти учням усвідомити суть твору (щирі людські відношення перевершують силу Снігової королеви);
навчати учнів робити узагальнення під час аналізу художнього твору;
Розвивальна:
      розвивати зв’язне мовлення;
      навички образного, логічного та асоціативного мислення;

Виховна:
виховувати вічні духовні цінності: вірність, співчуття, уміння  приходити на допомогу другові;
    виховувати почуття відповідальності, доброту, милосердя.

Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, комп’ютер
Тип урокуурок-подорож
Випереджальне домашнє завдання: створити карту подорожі Герди, виготовити серце, сніжинку, намалювати ілюстрації до казки.

Очікувані результати навчальних досягнень учнів: 
      сприймають великий за обсягом текст цілісно;
      переказують зміст казки від третьої особи від імені однієї з дійових осіб;
      вміють розрізняти добро і зло, роблять етичні висновки, надають пріоритети загальнолюдським цінностям.
Епіграф:                                                              
Людину, в якої багато друзів, неможливо  зламати.
                                                                                        Індійське прислів’я




ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Літературний диктант
1)    У будиночку бабусі Кая і Герди росли (троянди)
2)    Річ, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане (скалка)
3)    Перша дорога річ, яку Герда віддала, щоб урятувати Кая (черевички)
4)    Свавільна й дика дівчинка (розбійниця)                                                                                                      
 5)    Мудра жінка, фінка, сказала, що сила Герди в її (серці)
6)    Воїни Снігової королеви, її слуги (сніжинки)
7)    Річ, яку лапландка використала як папір для листа (рибина - тріска)
8)    Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленькій розбійниці (олень)
9)    Слово, яке не міг скласти Кай (вічність)
10)   У кого перетворилися сніжинки, які летіли разом з Каєм і Сніговою Королевою ( у великих білих курей)
11)   Що подарували королевич з королевою Герді, коли  та пішла далі шукати Кая (муфту, чобітки, сукню)
12) Завдяки чому  вдалося Герді розтопити крижану скалку в серці Кая (гарячим сльозам)                                                                                                                                                                                                            
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Сьогодні ми  з вами  продовжуємо вивчати казку Андерсена « Снігова королева» і тема нашого уроку  звучить так « Перешкоди на шляху Герди до Кая,її помічники» . Запишіть у зошити.

ІV. Вивчення нового матеріалу
Повсякденність, щоденність. Це світ в якому ми живемо.
Людина радується, а буває і плаче, тужить і засмучується, журиться, переживає. Люди конфліктують один з одним, сваряться і вирішують конфлікти, суперечки, миряться. В нашому світі  є любов  і ненависть.  Тобто в нашому світі  є добро і зло.
А які світи  змальовує Андересен у казці  і які символи він використовує для цього?
Світ любові – троянди.
Світ холоду – сніжинки
Світ штучного щастя - садочок, оточений муром.
Світ надій, які не збулися –палац.
Світ милосердя – зруйнований замок, хліб, окорок
Світ мудрості та тепла- хатинка, вогонь у печі
Мертвий холодний світ – палац, трон на замерлому озері, дзеркало розуму.
Але  в нашому житті  є і   скарби : і матеріальні , і духовні. Кожна людина на своєму життєвому шляху прагне знайти своє щастя, що вважатиметься найбільшою неперехідною цінністю.
Щастя буває різним. Для одних щастя — гроші, розкіш. Інші його бачать у сімейному житті, ще інші — у повсякденній роботі. Це все важливо мати. А чи не найголовніше мати надійних друзів?
. Дружба - одне із самих сильних і прекрасних почуттів. З одним ми ділимо навпіл і радості, і печалі. Легше жити на світі, коли знаєш, що поруч з тобою є справжній друг.
- Кого ви вважаєте істинним другом?
- Хто з героїв казки, по-вашому, гідний цього звання?
- Що переконало вас у тому, що Герда - справжній друг?
А на який предмет чи явище може бути схожа дружба у вашій уяві?
(на свічку, квітку, зірку, сонячне проміння…….)

Вчитель. Дружба – це велика цінність, що відбилась в безлічі народних приказок і прислів’їв. Давайте пригадаємо деякі з них. Завдання таке: доповнити прислів’я і приказки, частини яких записані на дошці.

Птахи  сильні крилами, а люди – (дружбою)
Дружба сильна турботою та (допомогою)
Дерево тримається корінням, а людина – (дружбою)
Друзі пізнаються в (біді)
Ви вірно сказали:  «Друзі пізнаються в біді», а індійське прислів’я, яке ми взяли епіграфом до нашого уроку, говорить: « Людину, в якої багато друзів, неможливо зламати». Сьогодні на уроці ми поговоримо про ті перешкоди, які довелося здолати  Герді на шляху до Кая,і про помічників, які допомагали їй в цьому.

У казці, яка складається із 7 оповідань , вирішуються проблеми добра і зла. Тому ми будемо фіксувати ключові слова на тему добра і зла.
 Умовно розподілими  сторінку зошита на дві  частинки де зліва запишемо
ДОБРО                                                                                 ЗЛО
  Помічники, друзі                                            Вороги, перешкоди

Щоб продовжити наш урок  ми складемо карту  нашої подорожі. У вас на партах в наявності ілюстрації до казки. Викладіть їх в  певній  послідовності    згідно змісту тексту.
Погляньте на ілюстрації до казки. Письменник пише твір словами, а ось художник передає свої почуття фарбами, використовуючи їх в залежності від характеру і того ж самого світу героя.
Червоно-жовті кольори радують погляд, створюють відчуття тепла.
А кольори голубої, синьої частини назвали холодними. При їх погляді відчувається холод ( мороз, вода, сніг, сутінки)

Давайте згадаємо   з чого розпочинається казка з добра чи зла?
Зачитайте будь-ласка, що говорить автор про створення про особливості дзеркала.

Чи продовжується тема добра і зла в другій частині і як вона  розкривається?
( Каю в око потрапив  уламок диявольського дзеркала і він зразу став злим, ображав Герду, бабусю, сусідів, виривав троянди)

Чи можна с казати, що добро і зло поєднуються в житті, знаходяться поряд?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Релаксаційна вправа.
           За казкою “Дюймовочка” : “
Фея дала жінці  зернятко.(Уявіть, що ви зернятко) Вона посадила його в горщик. Зернятко лежало в землі. Жінка поливала його, зігрівала своїм диханням, розмовляла з ним ласкаво (вчитель гладить кожне “зернятко “, капає водичкою, промовляє ласкаві слова). Зернятка лежали-лежали і почали проростати, потяглись до сонечка, до мами своїми росточками і перетворилися ось на таких прекрасних маленьких діточок.

Історія  третя. Хто  в цій історії створював перешкоди героїні, а хто був її помічником.
Якою була перша перешкода на шляху Герди? ( річка)
Але першими помічниками Герди стали  хто? ( горобці)
Потім Герда потрапляє до старої чаклунки.
Що зробила стара чаклунка? (читання уривку тексту)
Чи можна сказати, що стара чаклунка була ворогом для Герди? ( вона була просто перешкодою)
Отже хто в цій частині був помічником, а хто створював перешкоди Герді?  (запис в зошитах)

Як змогла Герда вирватись із полону чарівниці? (Серце не давало їй спокою.

 Порівняйте стару чаклунку і Снігову королеву. Як вони зображені?
( Стара чаклунка намальована сере різнокольорових і яскравих квітів всіх сортів, тобто всіх пір року. Снігову королеву – синім, заморожуючим, адже вона носій зла, яке затіяв троль.
Хвилинка релаксації
Вправа для очей: швидко заморгати, потім заплющити очі й посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.

Як можна поєднати 4,5,6 оповідання казки.
( Зявляються герої-помічники)
Герда в палаці  принца і принцеси
  Як поводить себе Герда, коли дізнається від Ворона  про хлопчика схожого на Кая? Чим можна пояснити її хвилювання? (читання уривку тексту)
 Ворон и Ворона. Нагорода – птахи, які їй допомагають. Вони дали надію. Кай у принцеси. Але і це випробовування. Дізнавшись, що Кай одружився на прицесі, Герда могла повернутись додому.
Чому вона не повернулась?
( казка 4)  «О, як билось серце Герди від страху і палкого бажання побачити Кая!

 Головне для Герди було те, що Кай живий!

Принц и Принцеса пропонують Герді залишитись. Докажіть,  що це також своєрідне випробовування.
(могла залишитися і жити спокійно)

 Виснововк: Любовь може подолати все.


«Маленька  разбійница.»

На вашу думку, що відчувала Герда, коли потрапила до розбійників?

( перегляд фрагменту «Зустріч з розбійницею)

Як режисер показує зміни, які відбулися з маленькою розбійницею?
 Чи можна стверджувати, що маленька розбійниця зла і жорстока?
Чому маленька розбійниця вирішила допомогти  Герді? Чи простим було для неї це рішення?
  Герда своєю розповіддю  і сльозами  розтопила її серце. Її вразила історія Герди про те, скільки довелось їй пройти випробовувань, щоб спасти іншу людину.  Герда плакала спочатку від  горя, а потім від радості.

    Значить , любовь здатна змінити людину.
Лапландка і фінка
На шляху Герди зустрічається ще дві добрих людини – це лапландка і фінка. Вони обидві стараються допомогти Герді як можуть.
На прохання оленя наділити Герду, що відповідає фінка?
 Знайдіть в тексті її слова. ( історія 6)
Шлях до палацу Снігової  Королеви
-Що довелося подолати героїні?

(одна  на лютому  морозі, без взуття, без рукавиць, назустріч їй цілий загін  війська Снігової Королеви)

Герда почала читати "Отче наш", а холод був такий, що її дихання негайно перетворювалося в густий туман. Туман цей все згущався і згущався, і раптом з нього почали виділятися маленькі світлі янголята, які, торкнувшись землі, виростали у великих грізних ангелів із шоломами на головах; всі вони були озброєні щитами і списами. Ангелів ставало все більше і більше, а коли Герда дочитала молитву, її оточував цілий легіон. Ангели пронизували списами снігових страховиськ, і вони розсипалися на сотні шматків. Герда сміливо пішла вперед, тепер у неї була надійний захист; ангели гладили їй руки і ноги, і дівчинка майже не відчувала холоду.
Вона швидко наближалася до палацу Снігової королеви.
Ну, а що ж у цей час робив Кай? Звичайно, він не думав про Герду; де вже йому було здогадатися, що вона стоїть перед самим палацом.

   У Снігової Королеви.

  -  Яким Герда знайшла Кая? (казка 7) . Робота с текстом.
(« Маленький Кай зовсім посинів, майже почорнів від холоду, але не помічав цього..)

-Як Герда змогла повернути його до життя? (« Тоді Герда заплакала, її гарячі сльози впали йому на груди…..?)
 Так чому ж Герда зуміла перемогти Снігову Королеву?
 ( Краса живого серця зуміла перемогти красу льоду! 
Її серце було дуже гарячим. В ньому не було місця для холоду. В її серці жила любов: безкорисна , яка не вимагала нагород, здатна на подвиг і відвагу, любов, яка змогла змінити людину.
А ще друзі, які приходять на допомогу у важку хвилину.
Учіться цінувати красу живого людського серця, міцну дружбу і самовіддану            любов, ту силу, яку не зможе подолати навіть чаклунство.
   Під час останньої зустрічі маленька розбійниця, дивлячись на Кая, сказала : «Ах ти, бродяга. Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали на край світу?» Герда промовчить. Але ми з вами тепер уже знаємо  відповідь: «Вартий!». Людина завжди варта того, щоб за неї боротись, навіть якщо вона здається зовсім пропащою.  

  Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:

   -Я радий (рада), що…
---- Мені сумно, тому що…
----Казка змусила мене замислитись над тим,…

На останок – думка в подарунок від Г. Х.Андерсена


Г.Х.Андерсенhttp://animated-images.su/_ph/38/2/365346479.jpg

Світ прекрасний! Радійте життю!
Будьте оптимістами! Боріться за людину    серце якого покрито                                                                 
льодом !Будьте терплячі у досягненні   мети!
Не шкодуйте часу і сил, щоб виховати  в собі людяність, чуйність і доброту.»
                                                                                                  Г.Х.Андересен


V.  Домашнє завдання  Підготуватися до написання твору-роздуму на тему: «Чого навчила мене маленька дівчинка Герда?»



Комментариев нет:

Отправить комментарий